Markedsspillet og det tilhørende materiale er udviklet som en introduktion til emnet mikroøkonomi. Målet er at give et indblik i, hvordan man navigerer på et marked, og hvordan den enkeltes adfærd på markedet og markedets samlede adfærd kan forklares ved hjælp af økonomisk teori.
Gennem en hands-on tilgang vil deltagerne få erfaring med vigtige begreber som:
- Kartel, monopol og konkurrence
- Udbud og efterspørgsel
- Markedsmekanisme og prisdannelse
Dette vil blandt andet ske gennem et lille spil kaldet Markedsspillet, hvor deltagerne vil få lov til at spille rollen som en producent, der skal træffe beslutninger for deres egen virksomhed. De skal med andre ord prøve at opleve markedet, som det ser ud fra den enkelte producents perspektiv.
Ved at analysere egen og andres adfærd i Markedsspillet bliver deltagerne klogere på, hvad det er for overvejelser forbrugere og producenter gør sig, når de skal agere på et marked.
Der er tænkt en progression ind i materialet sådan, at der er stigende kompleksitet i de forskellige scenarier. Materialet kan bruges i sin helhed, eller man kan f.eks. vælge kun at spille det første scenarie i Markedsspillet.
Det samlede tidsforbrug på materialet er derfor også fleksibelt. Som minimum skal der bruges ca. 90 minutter på at introducere markedsspillet, spille scenarie A og lave de tilhørende opgaver og opfølgning. Hvert af de efterfølgende scenarier med tilhørende opgaver og opfølgning lægger yderligere ca. 90 minutter til forløbet. Endelig er der for hvert scenarie skitseret mulige faglige perspektiveringer, som man kan vælge at bruge yderligere tid på.
Materialet er udviklet i samarbejde med Datalogisk Institut på Københavns Universitet som en del af projektet Dataekspeditioner. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Relevante faglige mål (med udgangspunkt i læreplanens § 2.1.):
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
God fornøjelse med materialet!
Niels Jensen
Juni 2022
Introduktion til Markedsspillet
I daglig tale opfatter vi et marked som et konkret sted, hvor mange købere og sælgere mødes og handler med hinanden. Det kan både være et fysisk sted, som f.eks. et grøntsagsmarked, men det kan også være virtuelt som f.eks. onlineauktioner eller de internationale aktiemarkeder, hvor børsmæglerne handler med hinanden.
Når man inden for økonomi taler om et marked, er det lidt mere abstrakt, end når vi bruger ordet i daglig tale.
For det første taler man ofte om markedet for en enkelt vare eller tjeneste, f.eks. markedet for mærkevare jeans, markedet for benzin eller markedet for ufaglært arbejdskraft.
For det andet behøver markedet ikke at være et konkret sted, men blot et udtryk for, at
mange købere og sælgere orienterer sig i forhold til hinanden, når de vælger, hvor meget de vil købe eller sælge af en vare og til hvilken pris.
Til venstre: et lokalt grøntsagsmarked. Til højre: et globalt aktiemarked.
Du vil gerne købe brød. Men inden du går ud og handler, overvejer du sikkert, hvor du vil købe brødet. Hos den lokale bager? I supermarkedet? Hos en anden bager? Du kan jo også bestille brødet på nettet og få det leveret. Alle disse sælgere er en del af markedet for brød. Du som køber er også en del af markedet for brød sammen med de mange andre købere, som går og overvejer, hvor de skal købe deres brød.
Når du som køber skal vælge, hvor du køber dit brød, indgår der sikkert mange ting i dine overvejelser. Men noget som du helt sikkert forholder dig til, er prisen på brødet. Hvor meget koster det hos de forskellige sælgere? Og hvor meget brød er du villig til at købe i forhold til den pris, som du skal betale?
Sælgerne holder også øje med hinandens priser: Hvor meget tager mine konkurrenter for et brød? Hvor meget kan jeg så tillade mig at tage for det brød, jeg selv sælger?
Dvs. både køberne og sælgerne orienterer sig i forhold til hinanden, når de vælger, hvor meget de vil købe og sælge og til hvilken pris. Og det er netop dét, der kendetegner et marked.
Hvis du tager til bageren og køber brød, så har du handlet på markedet for brød. Markedet er ikke selve bagerbutikken, men består derimod af alle de købere og sælgere, som er interesseret i at købe eller sælge brød.
I markedsspillet konkurrerer deltagernes virksomheder med hinanden om at klare sig bedst på et marked. Man kan med fordel være sammen to og to om at drive en virksomhed. Det giver mulighed for at snakke med sin makker og i fællesskab reflektere over, hvad virksomheden skal gøre.
De fleste af os har mest dagligdagserfaring med at være forbrugere af varer og dermed købere på markedet. Vi er vant til at orientere os i tilbud og priser fra forskellige forretninger, når vi vælger, hvilke varer vi vil købe, og hvor meget vi vil købe for.
I det markedsspil, som vi nu skal til at spille, skal du derfor prøve noget nyt. Du skal prøve at være producent og sælger af en vare, og så må vi se, hvordan du og din virksomhed klarer sig i konkurrencen med andre.
For at fortsætte eksemplet fra tidligere, vil vi forestille os, at det er brød, som skal produceres og sælges. Hvilken af jeres virksomheder får størst succes med sin bagerforretning?
For at spille Markedsspillet skal der være én enkelt person som opretter et nyt marked, som virksomhederne kan konkurrere på. Det kunne f.eks. være underviseren i en klasse, der opretter markedet. Denne person spiller nemlig ikke selv med.
Derudover skal der være mindst tre (men gerne flere end ti) deltagende virksomheder.
Spillet findes på www.markedsspillet.dk
Spillet foregår over et antal runder, og vinderen er den virksomhed, som har flest penge efter et bestemt antal runder (f.eks. 20).
Hver virksomhed er en bagerforretning, og for at forenkle tingene i spillet forestiller vi os, at bageren kun bager en slags brød, f.eks. baguette.
I hver runde skal hver virksomhed træffe to vigtige beslutninger:
1) Hvilken salgspris skal vi tage for et brød?
2) Hvor mange brød skal vi producere i denne runde?
De to beslutninger har betydning for, hvor mange penge man bruger på produktionsomkostninger i hver runde. De har også betydning for, hvor mange brød man kan få solgt og dermed også, hvor mange penge man tjener.
I eksemplet her har virksomheden en startkapital på 5000 kr. Det koster 8 kr. at producere et enkelt brød, og virksomheden vælger at producere 55 og sætte dem til salg til en pris på 15 kr. Hvis de får solgt nok af deres brød, kommer de til at tjene penge. Men hvis ikke de får solgt nok, kommer de til at miste penge…
Hvis man i en runde kommer til at producere flere brød, end man kan sælge, så kan de ekstra brød ikke gemmes til senere runder. De bliver for gamle og må smides ud.
Så det er altså rigtig vigtigt, at man i sin virksomhed prøver at producere lige præcis så mange brød, som man regner med at få solgt i den runde.
Men hvor meget brød kan man så regne med at sælge i hver runde? Det kan man ikke vide på forhånd, men jo flere runder af spillet som spilles, jo bedre fornemmelse vil man få for det. Faktisk er det en stor del af spillet at bruge sin erfaring fra tidligere runder til at prøve at forudsige, hvor stor efterspørgslen bliver, og hvor meget brød man derfor bør producere i en given runde.
Efterspørgslen efter virksomhedens brød i den enkelte runde afhænger af to ting:
1) Hvor høj er salgsprisen i absolutte tal?:
Jo lavere pris man sætter, jo flere brød vil der blive efterspurgt. Og omvendt – jo højere pris man sætter, jo færre brød kan man regne med at sælge.
Faldet i efterspørgsel ved højere priser sker dels fordi køberne af brød justerer deres indkøb efter, hvor meget de har råd til at købe. Måske vælger de også at bruge deres penge på helt andre typer af varer, hvis brød bliver for dyrt. Denne effekt ville være der, selv hvis der slet ikke var nogle konkurrenter, og ens virksomhed var den eneste bagerforretning på markedet.
Men derudover har det også en effekt på efterspørgslen, hvordan man sætter sin pris i forhold til sine konkurrenter:
2) Er salgsprisen højere eller lavere end gennemsnitsprisen for alle virksomheder på markedet?:
Hvis man vælger en salgspris, som viser sig at være lavere end gennemsnitsprisen på markedet i den runde, så vil man opleve en ekstra stor efterspørgsel, fordi man nu også tiltrækker købere fra de andre konkurrerende virksomheder. Og omvendt vil man opleve en ekstra lav efterspørgsel, hvis man sætter sin pris højere end gennemsnitsprisen på markedet, fordi man nu skubber nogle af sine købere over til de konkurrerende virksomheder.
Nu ved du alt, hvad du skal bruge for at kaste dig ud i konkurrencen på markedet.
Scenarie A: Konkurrence eller kartel
Opgaverne laves som opfølgning efter, at dette scenarie i Markedsspillet er spillet. I forbindelse med opgaverne vil du blandt andet undersøge betydningen af konkurrence og kartel. Du vil også lære mere om efterspørgselskurven.
Opgave A1:
Noter markedsligevægten fra den situation i Markedsspillet, hvor der var konkurrence mellem virksomhederne. Hvilken gennemsnitlig pris og mængde havde markedet stabiliseret sig omkring? Brug tabel 1 herunder.
Opgave A2:
Noter markedsligevægten fra den situation i Markedsspillet, hvor virksomhederne dannede et kartel. Hvilken pris og mængde gav virksomhederne den største indtjening? Brug tabel 1 herunder.
Tabel 1: Konkurrence eller kartel
Markedsligevægt | ||
Pris | Mængde | |
Konkurrence | ||
Kartel |
Opgave A3:
I hvilken af disse to markedsligevægte er forbrugeren bedst stillet? Forklar hvorfor. I hvilken af disse to markedsligevægte er producenten bedst stillet? Forklar hvorfor.
Opgave A4:
Undersøg, hvordan Konkurrencestyrelsen forholder sig til karteller: www.kfst.dk/konkurrenceforhold/karteller/
Opgave A5:
Overvej, hvorfor man i Danmark har valgt at have en konkurrencestyrelse (og evt. hvorfor man i EU har en konkurrencekommisær).
På figuren herunder ses efterspørgselskurven for den enkelte virksomhed i dette scenarie i Markedsspillet. Op af den lodrette akse ses prisen for et brød, og ud af den vandrette akse ses, hvor mange af virksomhedens brød som forbrugerne samlet set vil efterspørge.
Bemærk, at på denne figur antages det, at virksomheden sælger sit brød til samme pris som gennemsnitsprisen på markedet, dvs. pris = salgspris = gennemsnitspris på markedet.
Opgave A6:
Brug figuren til at aflæse, hvor mange brød virksomheden kan forvente at sælge, hvis prisen er 12 kr. per brød. Svarer dette til jeres egne erfaringer fra Markedsspillet?
Hvor mange brød kan virksomheden forvente at sælge, hvis prisen er 22 kr. per brød? Svarer dette til jeres egne erfaringer fra Markedsspillet?
Opgave A7:
Forklar, hvorfor efterspørgselskurven skråner nedad og til højre. Du kan evt. få inspiration ved at genlæse beskrivelsen af efterspørgslen i Markedsspillet på side 7.
Konkurrenceformer
Dette scenarie af Markedsspillet illustrerede, hvordan graden af konkurrence på et marked har stor betydning for prisdannelsen på markedet. Man taler her om forskellige konkurrenceformer på et marked:
Fuldkommen konkurrence er en situation, hvor konkurrencen mellem producenterne på markedet er så hård, at prisen på varen vil blive presset helt ned mod virksomhedernes produktionsomkostninger.
Monopol er en situation, hvor konkurrencen på markedet er sat ud af kraft, fordi der kun er en enkelt virksomhed på markedet. Prisen kan derfor sættes væsentligt højere, end hvis der var konkurrence på markedet. Et kartel fungerer på samme måde som et monopol, fordi virksomhederne slår sig sammen og derved reelt bliver et monopol.
Monopolistisk konkurrence er en situation, hvor der er konkurrence mellem producenterne, men hvor nogle forbrugere foretrækker den ene producent frem for den anden producent. Måske er det lettere for forbrugeren at handle det ene sted frem for det andet, eller måske er der et mærke af varen, man foretrækker frem for andre.
Opgave A8:
Forklar, hvilken konkurrencesituation virksomhederne i Markedsspillet befandt sig i, inden de dannede et kartel. Var der tale om monopolistisk konkurrence eller fuldkommen konkurrence? Inddrag figur 2 på forrige side.
Opgave A9:
Hvorfor kan det ikke betale sig for et monopol eller et kartel at sætte prisen alt for højt? Inddrag figur 2 på forrige side og forklar, hvorfor det f.eks. ville være en dårlig idé, hvis kartellet satte salgsprisen på baguette til 32 kr. for et brød.
Opgave A10:
Overvej, hvilken betydning de følgende faktorer har for graden af konkurrence på et marked:
– Om der er mange eller få producenter?
– Om køberne har begrænset viden eller fuld information om priser og produkter?
– Om virksomhedernes varer OPFATTES som homogene (ens) eller differentierede (forskellige) af forbrugerne?
Opgave A11:
Diskuter, hvad virksomheder kan gøre for at få forbrugerne til at OPFATTE deres produkt som differentieret fra andre virksomheders.
Scenarie B: Effektivt og nådesløst
Opgaverne laves som opfølgning efter, at dette scenarie i Markedsspillet er spillet.
I forbindelse med opgaverne vil du blandt andet undersøge, hvorfor man kan argumentere for, at markedet er effektivt og nådesløst. Du vil også lære mere om udbudskurven.
Opgave B1:
Noter resultaterne fra spillet i tabel 2 herunder.
Tabel 2: Effektivt og nådesløst
Nr. | Virksomhed | Produktionsomkostninger per enhed | Saldo ved spillets slutning |
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 |
Opgave B2:
Forklar ud fra tabel 2 sammenhængen mellem virksomhedernes produktionsomkostninger per enhed, og hvordan de har klaret sig i konkurrencen på markedet.
Den fri konkurrence på markedet belønner effektivitet
Effektivitet
Hvis to virksomheder producerer varer af ensartet kvalitet, men den første virksomhed har lavere produktionsomkostninger end den anden virksomhed, kan vi sige, at den første virksomhed er mere effektiv end den anden virksomhed, fordi den bruger færre ressourcer for at opnå samme resultat.
Opgave B3:
Vend tilbage til tabel 2 på forrige side. Argumentér ud fra tabellen for, at de mest effektive virksomheder har en fordel i konkurrencen på markedet.
Opgave B4:
Beskriv konkrete eksempler på, hvordan følgende faktorer kan have betydning for, at én virksomhed kan være mere effektiv end en anden virksomhed, som producerer et tilsvarende produkt af samme kvalitet:
– Medarbejdernes uddannelse og erfaring
– Brug af teknologi og moderne produktionsapparater
– Billig adgang til råvarer og energi
– Innovation og smarte løsninger
Opgave B5:
Vend tilbage til tabel 2 på forrige side. Overvej, hvad der ville ske med markedsprisen på varen, hvis alle virksomhederne havde lige så lave produktionsomkostninger som de mest effektive virksomheder.
Forklar i forlængelse heraf, hvorfor det er en fordel for forbrugerne, at virksomhederne er nødt til at være effektive, hvis de vil klare sig i konkurrencen på markedet.
Opgave B6:
Effektivitet handler grundlæggende om ressourceforbrug. Overvej, hvorfor det er en fordel for samfundsøkonomien som helhed, at virksomhederne er nødt til at være effektive, hvis de vil klare sig i konkurrencen på markedet.
Den fri konkurrence på markedet er nådesløs
I sidste del af scenariet opstod der en situation, hvor det blev meget svært for virksomhederne med de højeste produktionsomkostninger overhovedet at tjene penge.
Hvis sådan en situation fortsætter tilstrækkeligt længe, og virksomheden ikke er i stand til at blive mere effektiv, vil den på et tidspunkt ophøre med at eksistere i sin nuværende form. Måske vil virksomheden blive opkøbt af andre og mere effektive konkurrenter. Måske vil den gå konkurs.
På den måde kan man sige, at det er en indbygget del af den fri konkurrence på markedet, at de mindst effektive på et givent marked vil blive udkonkurreret og må finde noget andet at lave.
Opgave B7:
Find eksempler på virksomheder som er blevet udkonkurreret eller er gået konkurs.
Opgave B8:
Overvej betydningen af fri konkurrence på arbejdsmarkedet. Hvad betyder det i denne sammenhæng, at markedet er effektivt? Hvad betyder det i denne sammenhæng, at markedet er nådesløst?
I de nedenstående figurer ses udbudskurverne for to forskellige virksomheder, som godt kunne have været en del af dette scenarie af Markedsspillet. Op af den lodrette akse ses markedsprisen for en småkage og ud af den vandrette akse ses, hvor mange kilo småkager hver af virksomhederne ville være parate til at producere til denne pris.
For virksomheden Småkagebageren er produktionsomkostningerne for en småkage på 10 kr. Dvs. hvis markedsprisen er mindre end 10 kr., kan det ikke betale sig for virksomheden at producere nogle småkager overhovedet.
Når markedsprisen bliver større end 10 kr. begynder virksomheden at producere, og jo højere prisen bliver, jo mere kan det betale sig at producere. Der er dog også en øvre grænse for, hvor meget virksomheden kan producere her og nu. I eksemplet her er denne grænse sat til 200 kg småkager.
Opgave B9:
Sammenlign udbudskurverne for de to virksomheder:
Hvad tror du, atproduktionsomkostningerne for en småkage er hos Karens Cookies? Hvilken af de to virksomheder er mest effektiv?
Opgave B10:
Overvej, hvorfor der også ude i virkeligheden ofte vil være en øvre grænse for den enkelte virksomheds produktion på kort sigt.
Lad os forestille os, at de to virksomheder er de eneste småkageproducenter på et marked – de kunne f.eks. være to små bagerier i en mindre by.
Det samlede udbud af småkager på markedet kan nu illustreres ved hjælp af udbudskurven på figuren herunder:
Opgave B11:
Hvis markedsprisen på en småkage er på 20 kr., hvor mange småkager vil der så samlet set blive produceret på markedet? Vil begge virksomheder producere til denne pris eller kun den mest effektive virksomhed?
Opgave B12:
Hvis markedsprisen på en småkage er på 15 kr., hvor mange småkager vil der så samlet set blive produceret på markedet? Vil begge virksomheder producere til denne pris eller kun den mest effektive virksomhed?
Eksemplet her er selvfølgelig lidt forsimplet, men øvelserne illustrerer alligevel nogle grundlæggende egenskaber ved udbudskurven:
Den samlede udbudskurve for et marked skråner opad mod højre. Dvs. jo højere markedsprisen på en vare er, jo større vil producenternes samlede udbud af varen være.
Eksemplet har også vist, at dette skyldes to forskellige forhold:
– For den enkelte virksomhed kan det ofte betale sig at øge produktionen af en vare, når markedsprisen stiger.
– Når markedsprisen stiger, bliver der plads til flere producenter på markedet, også de mindre effektive som har højere produktionsomkostninger.
Scenarie C: Chok og forskydninger
Tabellen i opgave C1 udfyldes imens scenariet spilles.
De øvrige opgaver laves som opfølgning efter, at scenariet er spillet.
I arbejdet med disse opgaver vil du blandt andet undersøge, hvordan forskydninger af udbudskurven og efterspørgselskurven påvirker ligevægten på markedet.
Opgave C1:
I løbet af dette scenarie i Markedsspillet vil der opstå forskellige markedsligevægte som resultat af forskellige begivenheder, som påvirker markedet.
Tilføj markedsligevægtene og beskrivelser af begivenhederne til tabel 3 efterhånden som det bliver relevant i spillet.
Tabel 3: Chok og forskydninger
Markedsligevægt | ||
Pris | Mængde | |
Første ligevægt | ||
Begivenhed:
| ||
Anden ligevægt | ||
Begivenhed:
| ||
Tredje ligevægt | ||
Begivenhed:
| ||
Fjerde ligevægt | ||
Begivenhed:
|
Opgave C2:
Indtegn de fire markedsligevægte fra scenariet i koordinatsystemet herunder:
Opgave C3:
Indtegn de tre begivenheder fra scenariet i koordinatsystemet herover.
Du kan f.eks. indtegne hver begivenhed som en pil, der forbinder to markedsligevægte. Skiv begivenhedens navn ud for pilen.
Vi skal nu se på, hvordan begivenhedernes effekt på markedets ligevægt kan forklares ved hjælp af økonomisk teori om udbud og efterspørgsel.
Markedsligevægt – når udbudskurven og efterspørgselskurven mødes
Efterspørgselskurven beskriver den mængde af en vare som forbrugerne er villige til at købe til en given markedspris. Efterspørgselskurvens forløb afhænger derfor af de forhold, som påvirker forbrugerne på markedet.
Udbudskurven beskriver den mængde af en vare som producenterne er villige til at producere til en given markedspris. Udbudskurvens forløb afhænger derfor af de forhold, som påvirker producenterne på markedet.
Hvis et marked skal være i ligevægt, kræver det, at den mængde, der bliver produceret og den mængde, der bliver efterspurgt af varen, er lige store. Dette vil netop ske der, hvor udbudskurven og efterspørgselskurven krydser hinanden.
Hvorfor opstår der en ligevægt på markedet?
Figur 7 viser en situation, hvor markedet ikke er i ligevægt, fordi markedsprisen er blevet for høj.
Virksomhederne producerer flere varer end forbrugerne er villige til at købe til den pris.
I denne situation vil virksomhedernes indbyrdes konkurrence presse prisen ned mod ligevægtsprisen, hvor mængden af udbud og efterspørgsel vil være lige store.
|
Figur 8 viser en situation, hvor markedet ikke er i ligevægt, fordi markedsprisen er blevet for lav.
Virksomhederne producerer færre varer, end forbrugerne gerne vil købe til den pris.
I denne situation kan virksomhederne tillade sig at hæve prisen op mod ligevægtsprisen, hvor mængden af udbud og efterspørgsel vil være lige store |
Forskydninger af udbudskurven og efterspørgselskurven
Vi ved nu, at et marked vil bevæge sig mod en ligevægt, som opstår netop ved den pris og mængde, hvor udbudskurven og efterspørgselskurven krydser hinanden.
Når begivenhederne i dette scenarie af Markedsspillet påvirkede ligevægten på markedet, må det altså være fordi, at disse begivenheder skubbede til placeringen af enten udbudskurven eller efterspørgselskurven på markedet.
Hvordan kan forskydninger af kurverne føre til nye ligevægte på markedet?
Hvis forbrugerne får flere penge til rådighed, vil de alt andet lige være villige til at øge deres forbrug af varen til en given markedspris.
Større forbrugsvillighed betyder, at efterspørgselskurven forskydes mod højre.
Markedsligevægten flytter fra A til B, dvs. varen bliver dyrere og der produceres mere af den.
| Hvis produktionen af en vare bliver billigere, kan det betale sig for virksomhederne at starte produktionen ved en lavere markedspris end før.
Tidligere opstart af produktionen betyder, at udbudskurven forskydes nedad.
Markedsligevægten flytter fra C til D, dvs. varen bliver billigere og der produceres mere af den.
|
Opgave C4:
Vend tilbage til beskrivelsen af de tre begivenheder som påvirkede markedet i dette scenarie af Markedsspillet.
Overvej for hver af de tre begivenheder om det var udbudskurven eller efterspørgselskurven, som blev påvirket af begivenheden. Overvej også i hvilken retning kurven blev forskubbet af begivenheden: opad, nedad, mod højre, mod venstre?
Opgave C5:
På figuren herunder ses placeringen af udbudskurven og efterspørgselskurven ved starten af dette scenarie i Markedsspillet, samt de forskydninger af kurverne som begivenhederne i spillet medførte.
Sammenlign dine svar i opgave C4 med figur 11.
Opgave C6:
Sammenlign dine svar i opgave C1 med figur 11. Svarer de markedsligevægte, som blev dannet i Markedsspillet med de teoretiske markedsligevægte, som kan aflæses på figur 11?
Hvis forskydningen af efterspørgselskurven er tilstrækkelig voldsom, kalder man det for et efterspørgselschok. Tilsvarende kaldes en voldsom påvirkning af udbudskurven for et udbudschok.
Opgave C7:
Find eksempler på virkelige begivenheder, der har været så voldsomme, at de er blevet betegnet som et efterspørgselschok eller et udbudschok.
Prøv at forklare begivenhedens betydning ved hjælp af økonomisk teori.